Bozót Wiki
Advertisement

Régi_magyar_gyümölcsfajták#Almák

Szüret[]

A kánikulai nyárvége felgyorsítja a téli alma érési folyamatait. Ha a gyümölcs sokáig a fán marad, akkor a benne levő savak lebomlanak, az ilyen alma pedig rosszabbul, rövidebb ideig tárolható. Általánosan érvényes szabály, hogy a fáról leszedett almát lehetőleg azonnal hűvös helyre kell szállítani, majd pedig minél alacsonyabb hőmérsékleten tárolni. Az ideális tároló-légtér hőmérséklete egy-két fok és páratartalma nyolcvanöt-kilencven százalék. Ez persze, háztartási körülmények között aligha érhető el, de arra kell törekedni, hogy ezt az értéket megközelítsük a helyiség célszerű szellőztetésével. Ez azt jelenti, hogy kezdetben éjszaka, később nappal kell szellőztetni. A levegő páratartalmát lapos tálcákban kihelyezett vízzel lehet fokozni, illetve kiszórt, égetett mészporral lehet csökkenteni.

Tartósítás[]

Almabor[]

Bálint gazda módszere[1], módosítva általam[]

Hozzávalók:

  • 1 kg alma
  • 1 kg cukor
  • 5 liter víz

Az almát mossuk meg, vágjuk ki az ütődött részeket, majd reszeljük vagy daráljuk le. A cukrot feloldjuk a vízben, majd a reszelt almával együtt beleöntjük egy nagy befőttesüvegbe.
Az üveget lazán takarjuk le. Szobahőmérsékleten 10 napig érleljük, majd tiszta szitán átszűrjük.
A szűrletet 3-4 hétig tovább érleljük, amíg teljesen le nem tisztul. Ezután le kell fejteni, üvegekbe tölteni és ledugaszolni.
Az üvegeket 20 percre helyezzük 60-70 °C-os vízfürdőbe csírátlanítás végett, utána zárjuk le. Az így elkészített almabor legalább 2 évig eltartható.

Növényvédelem[]

Tűzelhalás[]

kórokozó: Erwinia amylovora

A virágzás kori alacsony hõmérséklet gátolja a fertőzést.[2]

Megelőzés[3][]

  • A mechanikai mentesítés: az ültetvényeket virágzás előtt, alatt és után hetente (ha lehetséges többször is) átvizsgálják. Az elhalt, elfeketedett virágzatokat, pásztorbotszerűen meggörbült hajtásokat, fertőzött ágrészeket el kell távolítani és elégetni.A fertőzöttnek tűnő hajtások, ágak alatti egészséges területből is legalább 20-50 cm hosszú részt biztonsági okokból vissza kell vágni, ugyanis a baktérium a számára kedvező időjárás esetén naponta 20-50 cm-t is halad a hajtásban, de a tünetek csak később, napok múlva fognak jelentkezni.
  • A metszőollót 10 %-os HYPO oldattal fertőtleníteni kell, mert a kórokozót az ollóval is terjeszthetjük. A kérgen kiala kult rákos sebeket szintén el kell távolítani, mert ezekben a baktérium áttelel, és tavasszal fertőzési forrássá válik.
  • Virágzás előtt vagy után, réztartalmú készítményeket permetezzünk. Nem virágzásban és nem a fejetlen, még viaszt nem tartalmazó gyümölcsök idején! A korai védekezés csökkenti a baktériumok számát.

Permetezés[]

Részletesebben:Permetezés#Carpovirusine, Permetezés#Dipel_ES és

Paránylényekkel[]
  • hazai antagonosta baktérium törzs: Pantoea agglomerans HIP32[4], hatékonyabb, mint a streptomycin[5].
  • élesztőszerű gombafaj (Aureobasidium pullulans) - készítmény kapható. A kinyílt virágokon elszaporodik és lehetetlenné teszi a kórokozó baktérium fertőzését.[3]

Almamoly[]

Permetezés[]

  • A kontakt kitinszintézisgátló készítmények a tojásrakó nõstényre hatástalanok, a gyümölcs belsejében károsító lárvákat már nem érik el, ezért szokták használni[2]
  • kombinációban a „zöld” fejlõdés gátló készítményeket a „sárga” szervesfoszforsav észter tartalmú szerekkel.[2]

Kaliforniai pajzstetű[]

Fontos a lárvarajzás megfigyelése és az időben való védekezés.[2]

Permetezés[]

  • Parafinolajos tavaszi lemosó permetezés.[2]

Varasodás[]

Kórokozó rezisztencia növekszik a strobilurin hatóanyag csoportot tartalmazó készítményekkel szemben.[2]

lombosfa-fehérmoly[]

Leucoptera malifoliella, Lepidoptera: Leucopteridae

NeemAzal(R)-T/S (Trifolio-M GmbH, NSZK) Használt oldat: 0,2% NeemAzal-T/S, kijuttatás sötétedés után, esõ 24 órán belül ne legyen. A permetezéseket a kártevõrajzás menetének ismeretében, feromoncsapdák (CSALOMON® RAG) adatai alapján időzítsük. Megkíméli a hasznos ragadozó atkákat (Phytoseiidae).[6]

Források[]

Bálint gazda: Szeptember második hete

Advertisement