Bozót Wiki
Advertisement

A Szúnyog megnevezés több később részlezett speciest is magába foglal.

Klímaváltozás[]

A klímaváltozásnak és a globális kereskedelemnek köszönhetően idegen szúnyogfajok is megjelentek hazánkban, mindenféle eddig egzotikusnak tartott betegséget terjesztve, később meghonosítva hazánkban.

Védekezés[]

A szúnyogok elleni védekezés egyfelől betegség megelőzés, másfelől komfort érzet növelése miatt fontos.

Lárvák irtása[]

A szúnyogok lárvája a kisméretű meleg állóvizekben él. Ezen forma ellen legegyszerűbben kacsákkal védekezhetünk, melyek elfogyasztják őket.

Szúnyogriasztás[]

A kifejlett rovar ellen a következő módokon védekezhetünk:

Dietil-toluamid (DEET)[]

Egyes szúnyogriasztó szerek hatóanyaga, napkrémmel együtt ne használjuk, mert mérgezést okozhat![1] Az Országos Epidemiológiai Központ ajánlása szerint terhes nők csak a feltétlenül szükséges mennyiségben, a bőrre vékony rétegben felkenve alkalmazzák a szereket. Három éves kor alatt inkább a ruházatot kezeljük az erre alkalmas aeroszol palackkal, figyelve arra, hogy a permet ne kerüljön a gyermek tenyerére, kézfejére és arcára, ahonnan esetleg a szemébe, szájába jutva nyálkahártya-irritációt okozhat[2], de ezek a csoportok inkább kerüljék a használatát.

Illóolajok[]

A következő illóolajoknak ugyanolyan hatékony szúnyogriasztó hatása van, mint a DEET-nak[2]:

  • citrom
  • citronella
  • citromfű
  • menta (különösen a macskamenta)
  • eukaliptusz
  • levendula

Bőrre csak nagy tisztaságú, bioboltból származó illóolajat kenjünk oly módon, hogy vagy bázisolajba, vagy krémbe csepegtetünk belőle egy keveset, majd azt kenjünk egyenletesen bőrünkre. Lakásban mécsesbe is csepegtethetjük.[2]

Fokhagyma[]

Sokak szerint hatásos, de tudományos vizsgálat nem támasztotta ezt még alá.[2]

B-vitamin[]

Szúnyogriasztás szempontjából hatástalan.[2][1]

Források[]

Advertisement